#JeSuisHerman

Misschien heeft u het gemist, maar er was anderhalf jaar geleden enige ophef over een Tweet van onze toenmalige Rector Magnificus. Karel Luyben noemde Rianne Letschert ‘de mooiste rector van Nederland’ en voegde twee uitroeptekens toe om dit te bekrachtigen. Rianne Letschert deed die dag haar intrede als Rector Magnificus in Maastricht, en zij is inderdaad een prachtige vrouw. Mooi compliment, niks mis mee, zou je denken.

Tweet Karel Luyben

Taalkundige Jan Stroop van de UvA reageerde verbaasd: “Mag hij dat zomaar zeggen? Niet alle vrouwen zijn daarvan gediend, heb ik eens gemerkt.” Dit lijkt me een duidelijk geval van mansplaining, waarvan niet alle vrouwen zijn gediend, heb ik eens gemerkt. Onder deze fenomenale druk trok Karel zijn keutel weer half in: “Je hebt een punt. Ben erg blij dat we haar in het rectorencollege hebben, maar had dat anders moeten formuleren.” Hij liet zijn Tweet wel staan, waarvoor hulde.

Onschuldig niemendalletje, zult u zeggen, maar het was de voorbode van een moderne kruistocht van rabiate feministen en andere onruststokers. Natuurlijk hebben die het volste recht om hun mening te verkondigen, maar daar blijft het helaas niet bij. Want ze willen andersdenkenden monddood maken, scalperen en aan de hoogste boom hangen. Een recent incident illustreert dit.

Architectuurhistoricus Herman van Bergeijk doceert al sinds 1995 aan de TU Delft. In februari gaf hij college aan een zaal vol eerstejaars studenten. Het was erg onrustig en Herman maande de studenten uiterst beleefd tot stilte, en verzocht ze anders de zaal te verlaten. Hij maakte daarbij twee grapjes. Op de website van GeenStijl is een videofragment te zien van het bewuste incident:

https://www.geenstijl.nl/5141556/tu-delft-het-onderspit/

“Ssshhht… meneer! Ja, die zit naast een mevrouw, dus die wordt de hele tijd al afgeleid.” Schrik niet, maar dit zou een seksistische opmerking zijn. Volgens mij refereert Herman hier aan natuurlijk biologisch gedrag dat ethologisch verklaard kan worden door specifieke hormonen en feromonen. Zijn opmerking sorteerde helaas niet het gewenste effect, dus hij vervolgde met: “Meneer! Ik zie u praten, nog steeds… met dat baardje, die aanstaande IS terrorist.” En dit zou een racistische opmerking zijn. Ik wist niet dat mannen met baarden een ras vormden, maar wellicht ben ik niet goed op de hoogte van de nieuwste antropologische inzichten. De kijker ziet helaas niet wat Herman voor zich ziet gebeuren in die zaal vol onrustige eerstejaars studenten. Wat wel opvalt, is dat hij de studenten in kwestie aanspreekt met ‘meneer’ en ‘mevrouw’, en zich bovendien bedient van de beleefdheidsvorm van de tweede persoon enkelvoud.

Deze twee grove schendingen van de mensenrechten kwamen Herman van Bergeijk duur te staan. Blijkbaar is er – het verhaal vermeldt niet of het de bewuste ‘meneer’ of ‘mevrouw’ was, of iemand anders – naar aanleiding hiervan een klacht ingediend. Herman werd door zijn leidinggevende op het matje geroepen en kreeg van zijn decaan schriftelijk een officiële berisping. Tevens moest hij in het volgende college zijn excuses aanbieden, en mocht daarna dit college niet meer geven. Ik vind dit werkelijk ontluisterend en buiten alle proporties. Twee onschuldige grapjes, gemaakt tijdens de chaotische aanvang van een college waarin een docent tracht enige rust en orde in de zaal te krijgen, zijn aanleiding om hem zo zwaar te straffen? Maar het wordt nog gekker, want volgens sommige radicale zeloten ging dit nog niet ver genoeg. Het betreffende college was door Collegerama opgenomen, dus in het kader van de Open Source filosofie kan de hele wereld vrolijk meekijken. Dat deed ook ene Lawrence Cheuck, die zich in zijn Twitter profiel omschrijft als ‘activist’. Wat hij met de TU Delft te maken heeft, is mij niet duidelijk, maar dit voorval (waarover hij ongetwijfeld was getipt door een van zijn activistenvriendjes) was aanleiding om zich er eens lekker tegenaan te gaan bemoeien. Hij Twitterde het gewraakte fragment uit de Collegerama opname en fulmineerde, onder gebruikmaking van stevige woorden (racisme, seksisme) uit de standaard vocabulaire van activisten, dat de door de TU Delft opgelegde sanctie veel te mild was:

Tweet Laurence Cheuk

Dat kwam hem op felle reacties te staan van mensen (door Lawrence aangeduid met ‘een trollenleger’) die het daar niet mee eens waren. Dus verwijderde deze dappere activist spoorslags zijn Tweet. Wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten, maar Lawrence gaat liever een blokje om. Zijn Twitternaam veranderde hij van ‘Lawrence Cheuk’ in ‘Law’ en de aanduiding ‘activist’ is uit zijn profiel verwijderd. Lullig voor de 13 andere activisten die hem op Twitter volgen. Echt een Social Justice Warrior die strijdt voor de goede zaak en zijn rug recht houdt wanneer het even lastig wordt. Ik hoop niet dat hij is vernoemd naar Lawrence of Arabia, want die reputatie maakt hij niet bepaald waar. Dit zal ook wel weer een racistische of seksistische uitlating zijn, maar dat lees ik binnenkort wel in een brief van mijn decaan of van het College van Bestuur.

Lawrence Cheuk Profiel

Iemand die volgens mij niets met de TU Delft te maken heeft, en een bespottelijke aantijging doet, heeft blijkbaar wel recht op een officiële reactie van de TU Delft. Die kwam dan ook prompt in de vorm van een Tweet:

Reactie van de TU Delft

In gewoon Nederlands: “Genadige Grootinquisiteur Lawrence, sorry, sorry, sorry. We hebben de bewuste docent voor de bus gegooid, en als hij het nog een keer doet dan rijdt de bus een paar keer over hem heen.”

En daarmee was de zaak blijkbaar afgedaan. Maar niet wat mij betreft. ‘De TU Delft vindt het een ongepaste uitlating’ –mogen we alsjeblieft weten wie ‘De TU Delft’ in dit geval is? En welke van de twee uitlatingen is ongepast, of zijn ze het allebei? In welke richtlijnen staat dat dit ongepast gedrag is? Staat het College van Bestuur hier volmondig achter? Heeft Karel Luyben op basis van die richtlijnen destijds ook een officiële berisping gekregen?

De reacties op deze TU Delft Tweet waren niet van de lucht. Maar liefst 49 mensen reageerden – allemaal in opperste verbazing en hoogst verontwaardigd over de manier waarop iemand die al bijna 25 jaar doceert even bij het grofvuil wordt gezet: “Geen wonder dat lerarentekort. Mes in je rug is dit”, “Is dit mijn Alma Mater?”, “Dus jullie buigen hiervoor op Twitter? Hebben jullie geen respect?”, en “Ik schaam me bijna om alumnus van de TU Delft te zijn.” En dan heb ik de krachtigste uitlatingen nog weggelaten. Is dit ‘het trollenleger’ waar Lawrence Cheuk het over had? U kunt alle reacties hier nalezen: https://twitter.com/tudelft/status/984082068287180800

Daartussen bevinden zich ook TU Delft medewerkers die zich ernstige zorgen maken.

Tweet Fred Vermolen

Als we niet mogen bijten, laat ons dan even weten waar de muilkorven liggen. Ik heb op de TU Delft website gezocht naar voorschriften en richtlijnen, maar ik kon niets van die strekking vinden. Wel vond ik de ‘Regeling Disciplinaire Maatregelen’, een document uit 2003 waarin staat wat je te wachten staat als je die onvindbare gedragscode overtreedt. Tot mijn verbazing las ik op de webpagina van de TU Delft vertrouwenspersoon deze mededeling:

Richtlijnen

Dus er bestaan wel richtlijnen (‘met waardevolle informatie’), maar die zijn geen officieel TU-beleid? Op grond waarvan wordt dan via Twitter wereldkundig gemaakt dat ‘De TU Delft’ het gedrag van Herman van Bergeijk ongepast vindt en disciplinaire maatregelen tegen hem heeft genomen?

Wat mij bijzonder stoort in deze onverkwikkelijke affaire, is dat de enige bron van informatie de website van GeenStijl is, doorgaans niet het meest betrouwbare medium. Waarom is de TU Delft gemeenschap niet behoorlijk geïnformeerd? Waarom hebben wij geen gedegen analyse van deze onverkwikkelijke zaak mogen lezen op de website van de TU Delft of in de Delta? Fatsoenlijke hoor en wederhoor bij alle betrokken partijen, en een oordeel over deze gang van zaken door direct verantwoordelijken, zoals de decaan, de vertrouwenspersoon en het College van Bestuur. Welke code heeft Herman van Bergeijk precies overtreden? Zoals Fred Vermolen in zijn Tweet al aangaf, is het misschien wel handig als andere docenten voortaan weten hoe ze precies op hun tellen moeten passen, en wat de gevolgen zijn als ze een grapje maken dat bij een enkeling in het verkeerde keelgat schiet. Is er een lijst van grapjes die niet toelaatbaar zijn, of vergt het minder papier om alle grapjes op te sommen die je nog wél mag maken? Wie is de volgende docent die aan de schandpaal wordt genageld en een officiële berisping krijgt? Doceren is al niet populair vanwege de hoge werkdruk en het geringe carrièreperspectief. Als daar nu ook nog publieke vernedering en een verhoogde kans op ontslag bijkomen, dan moeten we maar zo snel mogelijk alle colleges vervangen door MOOCs. Dan kunnen de studenten lekker thuisblijven, en hoeven we ook geen dure onderwijsgebouwen meer neer te zetten.

Maar zelfs nu is dit trieste verhaal nog niet ten einde. Want volgens een Tweet van de TU Delft Feminists – naar eigen zeggen ‘a grassroots and horizontal organization for intersectional feminism led by students, PhDs and researchers at the TU Delft’ – zijn er studenten die louter naar de colleges van Herman van Bergeijk gaan ‘om zijn racistische en seksistische opmerkingen te turven’.

TU Feminists Tweet 2018.04.11

Dat doet sterk denken aan het McCarthyism, de heksenjacht op communisten in de Verenigde Staten in de jaren 50. En aan de moralistische hetze van fatsoensrakkers tegen stand-upcomedian Lenny Bruce. Agenten bezochten zijn optredens met als enig reden erop toe te zien dat hij geen obscene woorden gebruikte. Toen Lenny Bruce in oktober 1961 het woord cocksucker uitsprak, werd hij prompt gearresteerd. Wat is er mis met je, als je niet naar college gaat om je te verrijken met de kennis en ervaring van een 64-jarige docent, maar met louter de missie om hem te betrappen op een uitspraak waar je aanstoot aan wilt nemen? Het is een regelrechte kruistocht van getroebleerde onruststokers waarvan je je afvraagt wat ze op een universiteit komen doen. Als je mensen wilt onthoofden, moet je je aansluiten bij IS en niet de boel komen verstieren op de TU Delft. Inderdaad, hetzelfde soort grapje als Herman van Bergeijk maakte, maar net weer een stapje verder. Ik wacht de officiële berisping van mijn decaan lijdzaam af.

Geheel in lijn met de dappere standvastige houding van Social Justice Warrior Lawrence Cheuk, is ook deze Tweet van de TU Delft Feminists verwijderd. Dus je gooit bij iemand een steen door de ruit en rent vervolgens hard weg? En waar hebben we het eigenlijk over? Het Twitter account van deze intersectorale feministen heeft slechts 52 volgers. Er zijn op de TU Delft 26.000 studenten en 8.000 medewerkers. Moeten we de oprispingen van een minderheid van anderhalf promille van de universiteitspopulatie zo veel aandacht geven? Sterker nog, de meeste volgers zijn niet eens studenten of medewerkers van de TU Delft. Het zou mij niet verbazen als deze ‘organisatie’ bestaat uit een handjevol oproerkraaiers die vinden dat hun lage cijfers de schuld zijn van ‘het systeem’. De TU Delft Feminists volgen 156 mensen, waaronder zo’n beetje alle universiteiten en verder the usual suspects: Denk, BIJ1, Quinsy Gario, AFA, Lawrence Cheuk, We Are Here, De Grauwe Eeuw, en Occupy Nederland. Tot mijn verrassing volgen ze mij ook. Vast niet vanwege mijn rake observaties, heldere inzichten en snedige commentaren, maar waarschijnlijk ‘om mijn racistische en seksistische opmerkingen te turven’. Ik zou zeggen, good luck, ladies! Of doe ik nu een aantal letters uit het LGBTQIAPK tekort? Ik lees het wel in de volgende brief van mijn decaan. De TU Delft Feminists volgen ook Karel Luyben (bekend van zijn seksistische Tweets) en mijn decaan. Wat hij heeft misdaan weet ik niet, maar hij wordt in elk geval in de gaten gehouden.

Ik hoop dat iedereen het hierboven beschrevene goed overdenkt, en zich dan de vraag stelt: is dit de kant die we bij de TU Delft met zijn allen op willen? Dat een handjevol querulanten er genoegen in schept zich over het minste of geringste diep gekwetst te voelen, en vervolgens de nucleaire optie verkiest boven een redelijk gesprek? Als je meent dat iemand je onheus heeft bejegend, praat het dan fatsoenlijk uit en mobiliseer niet meteen je netwerk van activistische zeloten die alleen maar stennis willen schoppen. Ga je naar college om wat te leren van ervaren docenten, of kom je alleen om vermeende onvertogen woorden te turven? Zijn we terug in de jaren zestig en wachten we geniepig in een hoekje van de zaal totdat Lenny Bruce een lelijk woord gebruikt?

Laat ik afsluiten met een link naar een mooi college van Herman van Bergeijk over het werk van de bekende en invloedrijke architect Berlage: https://www.youtube.com/watch?v=3f8NsmRa6xI

#JeSuisHerman

5 thoughts on “#JeSuisHerman

  1. Lekker makkelijk praten, Dap… ja het is inderdaad jammer en niet wenselijk dat we nu allemaal op onze tenen moeten lopen met de angst als seksist of wat dan ook bestempeld te worden, maar probeer je eens in te leven in hoe het moet zijn om niet deel uit te maken van een bevoorrechte groep mensen dat in de geschiedenis de overhand heeft gehad op het gebied van gender relaties, kolonisatie en algehele dominantie en onderdrukking in de samenleving.

    Grapjes zijn allemaal leuk en aardig totdat ze zich materialiseren in een gemiddeld lager salaris, minder serieus genomen of gerespecteerd worden in je vakgebied en op andere manieren benadeeld worden in onderhandelingen. Ik zou graag willen dat we op het punt zijn ons hier geen zorgen meer over te hoeven maken en met z’n allen kunnen ontspannen en grapjes maken maar helaas zijn we daar nog niet.

    Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind je houding redelijk naïef en defensief. Als je er voor open staat wil ik best met je hier over in gesprek gaan en je de kant laten zien van een vrouw – met een immigratie achtergrond – en hoe ik mijn tijd aan de TU Delft en in de wereld van academisch natuurkunde onderzoek heb beleefd. Gelukkig overvloeien de positieve ervaringen de negatieve, maar helaas niet genoeg om te kunnen zeggen dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken om hoe we naar dit probleem kijken en de manieren waarop we dit samen kunnen aanpakken.

    Liked by 1 person

    1. Hi Guen,

      Goed om van je te horen. Ik sta altijd open voor een gesprek, dus laten we een afspraak maken. Wil je me een e-mail sturen? Dan weet ik ook hoe ik jou direct kan bereiken.

      groet,

      dap

      Like

  2. Ik weet niet waar je gezocht hebt maar de TU heeft een duidelijke code of ethics[1]. Makkelijk te vinden door de zoeken op TU Delft en moral code. Er staat oa in dat ‘Medewerkers en studenten laten
    elkaar in hun waarde en zullen anderen niet beledigen, discrimineren of (seksueel) intimideren’.

    [1]http://medewerkers.tudelft.nl/fileadmin/UD/MenC/Support/Internet/TU_Website/TU_Delft_portal/Over_TU_Delft/Strategie/Integriteit/TU_Delft_Code_of_Ethics__NL_.pdf

    Like

    1. Denk voor uw reactie. Dat document had ik ook gevonden, maar het is nogal algemeen van aard. Niemand zal het oneens zijn met de richtlijn “Medewerkers en studenten laten elkaar in hun waarde en zullen anderen niet beledigen, discrimineren of (seksueel) intimideren.” Het probleem is alleen: wie bepaalt dat? Werd de docent ‘in zijn waarde gelaten’ toen zijn verzoek om stil te zijn herhaaldelijk werd genegeerd? Hadden de orde-verstorende studenten dezelfde (zeer zware) sanctie verdiend die de docent nu opgelegd heeft gekregen? Waren de uitlatingen van de docent werkelijk seksistisch en racistisch? Is het voldoende aanleiding als iemand zich beledigd voelt, ongeacht of die opvatting door veel meer mensen wordt gedeeld? Bestaat er zoiets als consensus, een redelijke norm, of heeft iedereen individueel ‘het recht’ om beledigd te zijn om welke reden dan ook? Heb ik dus het recht beledigd te zijn door uw denigrerende gebruikersnaam ‘íemanddiewelkangooglen’ en kan ik me ergens melden om stevige represailles te eisen? Wat is eigenlijk de procedure als iemand zich onheus bejegend voelt? Waarom is er na afloop van het college niemand van de aanwezige studenten naar de betreffende docent gestapt om het incident uit te praten? En, ten slotte, waarom verschuilt u zich eigenlijk achter een alias? Is het klimaat op de TU Delft al zo verpest dat we niet meer met open vizier durven debatteren?
      Van die dingen, ja, van die dingen – zou Cor van der Laak zeggen.

      Like

Leave a comment